Het leren van een taal is een verrijkende reis die deuren opent naar nieuwe culturen, mogelijkheden en connecties. Voor mensen met dyslexie kan de weg naar het beheersen van een nieuwe taal echter unieke uitdagingen met zich meebrengen. Dyslexie kan een grote invloed hebben op de effectiviteit van traditionele taal leren methoden.

Leren onder hypnose staat centraal bij Heart of Language taleninstituut en kan voordelen hebben voor mensen met dyslexie bij het leren van een taal. Hypnose kan namelijk traditionele taalcursus aanvullen en een ondersteunende omgeving bieden voor verbeterde focus, concentratie en zelfvertrouwen. Bovendien focust de methode van Heart of Language zich op het spreken van de taal. Hieronder onderzoeken we de symptomen en kenmerken van dyslexie en waarom de op spreken gerichte aanpak van Heart of Language enorme voordelen biedt voor mensen met dyslexie.

Wat is dyslexie?

Dyslexie is een leerstoornis die iemands vermogen om te lezen, schrijven, spellen en soms spreken aantast. Het wordt gekenmerkt door problemen met accurate en vloeiende woordherkenning en door verminderde vaardigheden op het gebied van spelling en decodering. Dyslexie is een levenslange aandoening, maar met de juiste ondersteuning en begeleiding kunnen mensen met dyslexie leren hun moeilijkheden te overwinnen en succes boeken in academische, professionele en persoonlijke inspanningen.

Hoe herken je dyslexie?

Hoewel dyslexie uiteraard geen invloed heeft op de intelligentie, kan het de vaardigheden met betrekking tot lezen, schrijven en spellen belemmeren. Veel voorkomende symptomen en kenmerken van dyslexie zijn:

  • Spellingproblemen: Dyslexie kan zich uiten in verminderde spellingvaardigheden, omdat mensen moeite kunnen hebben met het onthouden van de juiste volgorde van letters in woorden.
  • Lagere leessnelheid: Lezen kan een moeizame taak zijn, waarbij veel inspanning en tijd nodig is om geschreven informatie te verwerken.
  • Moeite met fonologisch bewustzijn: Mensen met dyslexie kunnen moeite hebben met het herkennen en manipuleren van de klanken in woorden, waardoor het een uitdaging is om geschreven taal te decoderen.
  • Uitdagingen met het werkgeheugen: Dyslexie kan het werkgeheugen aantasten, waardoor het moeilijk is om informatie snel te onthouden en te verwerken.

Herken je jezelf in deze symptomen? Lees dan door om te ontdekken hoe de methode van Heart of Language bij jou past en waarom zoveel mensen met dyslexie al voor Heart of Language hebben gekozen!

Dyslexie en Heart of Language

Traditionele benaderingen voor het leren van talen leunen zwaar op lees- en schrijfactiviteiten, die aanzienlijke obstakels kunnen vormen voor mensen met dyslexie. Echter, de op spreken gerichte methode van Heart of Language geeft prioriteit aan mondelinge communicatie en auditieve verwerking, wat verschillende voordelen biedt:

  • Mensen met dyslexie blinken vaak uit in verbale communicatie en auditieve verwerking. Door te focussen op spreken, kunnen taalstudenten hun sterke punten benutten en vertrouwen opbouwen in hun capaciteiten.
  • Spraakgerichte methodes impliceren frequente blootstelling aan gesproken taal, wat het fonologisch bewustzijn kan verbeteren. Deze basisvaardigheid is essentieel voor zowel lezen als uitspraak.
  • Mondelinge communicatie stelt leerlingen in staat om deel te nemen aan gesprekken in het echte leven, wat een waardevolle context biedt voor taalbegrip en het vasthouden van de taal. Deze contextuele leerbenadering kan vooral gunstig zijn voor mensen met dyslexie, die moeite kunnen hebben met abstracte concepten op papier.
  • Voor veel mensen met dyslexie kan de druk die gepaard gaat met lees- en schrijftaken angst veroorzaken en het leren belemmeren. Spreek-gerichte methoden creëren een meer ontspannen en inclusieve leeromgeving, waardoor angst wordt geminimaliseerd en actieve deelname wordt bevorderd.

Door het omarmen van spraakgerichte methoden kunnen mensen met dyslexie barrières overwinnen en hun volledige potentieel optimaal benutten. Meld je nu aan voor een proefles bij Heart of Language!

Veelvoorkomend lettertype voor dyslexie

Wist je dat het wordt aanbevolen om een schreefloos lettertype te gebruiken (zoals Arial of Calibri, 12 punts) voor mensen met dyslexie? Ook schijnt het te helpen om iets meer ruimte tussen de tekstregels te laten.

Wanneer kan een onderzoek naar dyslexie plaatsvinden?

Vanaf halverwege groep 4 is het mogelijk om een onderzoek naar dyslexie te laten doen. Want voordat een onderzoek plaatsvindt, moet worden aangetoond dat er sprake is van een ernstig en hardnekkig lees- en/of spellingprobleem. Hiervoor zijn drie meetmomenten nodig. Als er adequate hulp wordt geboden met nauwelijks resultaat en de leerling scoort zwak op de drie meetmomenten, dan kan de leerling in principe worden aangemeld voor dyslexieonderzoek.

Wil je als volwassene zekerheid of je dyslexie hebt, dan is het mogelijk om dit te laten onderzoeken door een deskundige orthopedagoog of psycholoog.

Direct mijn online proefles boeken